درمان کبدچرب ؛ روش های درمان بیماری کبد چرب

درمان کبدچرب ؛ روش های درمان بیماری کبد چرب

بیماری کبد چرب که به دو دسته بیماری کبد چرب الکلی و غیر الکلی تقسیم می‌شود. این بیماری در اثر تجمع چربی در کبد بروز پیدا می‌کند. در حال حاضر، هیچ دارویی به صورت مستقیم بر درمان این بیماری تاثیر نمی‌گذارد. صرفاً برخی داروها برای کاهش چربی‌های بدن یا کاهش علائم بیماری کبد چرب تجویز می‌شوند. ساده‌ترین روش برای درمان این بیماری، تغییر رژیم غذایی و سبک زندگی است. 

به عنوان مثال عدم مصرف نوشیدنی‌های الکلی، تاثیر بسیار زیادی بر درمان این بیماری دارد. بیماری کبد چرب الکلی، ناشی از مصرف زیاد الکل است. اما کبد چرب غیر الکلی، ارتباطی با این مسئله ندارد. محققان تحقیقات بسیار زیادی درباره این بیماری انجام داده‌اند. اما هنوز مطمئن نیستند که چه چیزی باعث تجمع چربی در کبد می‌شود. 

به نظر می‌رسد افزایش وزن و چاقی، دیابت نوع ۲، کلسترول بالا، فشار خون بالا و مواردی مانند این، بر بروز این بیماری تاثیرگذار باشند. سوال مهم این است که چه روش‌هایی برای درمان کبد چرب مناسب هستند. در ادامه این مطلب از مجله تخصصی فیت کلاب قصد داریم به طور کامل درباره مسئله توضیح دهیم. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید. 

علائم بیماری کبد چرب 

در برخی مواقع، بیماری کبد چرب با عنوان بیماری کبد خاموش شناخته می‌شود. زیرا ممکن است بدون هیچ علائم یا نشانه‌ای بروز پیدا کند. اغلب افراد به این بیماری مبتلا هستند. اما کوچک‌ترین اطلاعی درباره آن ندارند. زیرا کبد چرب خفیف به بدن شما آسیب نمی‌زند. اما کبد چرب شدید، باعث ایجاد آسکار در بافت کبد خواهد شد و عملکرد آن را مختل می‌کند. ممکن است سال‌ها طول بکشد تا علائم بیماری کبد چرب شدید مشاهده شود. بنابراین بهتر است هر چند وقت یکبار، برای چکاپ کلی بدن به پزشک مراجعه کنید.

 برخی از مهم‌ترین علائم بیماری کبد چرب شامل موارد زیر هستند: 

  • خستگی شدید
  • ضعف
  • کاهش وزن
  • زرد شدن پوست یا چشم
  • عروق خونی عنکبوتی مانند روی پوست
  • خارش طولانی مدت

کبد چرب بسیار شدید که با عنوان سیروز کبدی نیز شناخته می‌شود، باعث بروز عوارضی مثل احتباس مایعات، خونریزی داخلی، تحلیل عضلات، گیجی، سردرد، درد شکم و مواردی مانند این می‌شود. افرادی که به این بیماری مبتلا هستند، ممکن است دچار نارسایی کبد شوند و به پیوند کبد نیاز داشته باشند.

روش های درمان بیماری کبد چرب 

روش‌های مختلفی برای درمان کبد چرب پیشنهاد شده‌اند. در ادامه برخی از این روش‌ها را به شما معرفی می‌کنیم: 

1.کاهش وزن 

یکی از بهترین و ساده‌ترین روش‌های درمان کبد چرب، کاهش وزن است. همانطور که گفته شد، افزایش وزن یکی از مهم‌ترین دلایل بروز این بیماری است. یک انجمن آمریکایی در سال ۲۰۱۷ روی این مسئله تحقیق کرد. نتیجه تحقیق نشان داد، کاهش وزن نقش مهمی در پیشرفت و بروز علائم بیماری کبد چرب الکلی یا غیر الکلی دارد. 

افرادی که اضافه وزن شدید دارند، بهتر است ۳ تا ۵ درصد وزن خود را کاهش دهند تا از تجمع چربی در کبد جلوگیری شود. کاهش ۷ تا ۱۰ درصد وزن بدن، باعث کاهش سایر علائم مثل التهاب، فیبروز و جای زخم می‌شود. روش‌های مختلفی برای کاهش وزن وجود دارد. بهترین روش این است که گام‌های کوچک به سمت لاغری بردارید و یک رژیم غذایی سالم را دنبال کنید. قبل از شروع برنامه کاهش وزن، با پزشک خود صحبت کنید. 

2.رژیم غذایی مدیترانه ای 

یکی دیگر از بهترین روش‌های درمان کبد، انتخاب رژیم غذایی مدیترانه‌ای است. تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۷ انجام شده است نشان می‌دهد، رژیم مدیترانه‌ای به کاهش کبد کمک می‌کند. ممکن است این رژیم غذایی تاثیر چندانی بر کاهش وزن نداشته باشد. اما تاثیر بسیار بی‌نظیری بر درمان کبد چرب یا کاهش علائم آن دارد. توجه داشته باشید که رژیم غذایی مدیترانه‌ای برای همه افراد مناسب نیست. 

ممکن است این رژیم با بدن شما سازگاری نداشته باشد. بنابراین بهتر است قبل از انتخاب آن با متخصصان تغذیه مشورت کنید. بعد از دنبال کردن این برنامه غذایی، مشکلاتی مثل کلسترول بالا و فشار خون بالا رفع خواهند شد. همچنین خطر بروز بیماری دیابت نوع ۲ کاهش پیدا می‌کند. مهم این است که چرا رژیم مدیترانه‌ای برای درمان بیماری کبد چرب مناسب است. 

این برنامه غذایی روی مصرف غذاهای گیاهی و چربی‌های سالم تمرکز دارد. به همین دلیل، از تجمع بیش از حد چربی در کبد جلوگیری خواهد شد. در این برنامه، باید مصرف میوه‌ها و سبزیجات را به حداکثر برسانید. همچنین لازم است میوه‌ها را به برنامه غذایی خود اضافه کنید.

3.نوشیدن قهوه

نوشیدن قهوه از دیگر راهکارهای درمان کبد چرب است. در سال ۲۰۱۶، درباره تاثیر قهوه بر بیماری کبد چرب تحقیق شد. محققان متوجه شدند، قهوه مزایای بسیار زیادی برای سلامتی کبد دارد. به عنوان مثال میزان تولید آنزیم‌های کبدی را افزایش می‌دهد. این آنزیم‌ها با التهابات کبد مبارزه می‌کنند و علائم بیماری را کاهش می‌دهند. 

این مطالعه روی بیماران مبتلا به کبد چرب انجام شد. پژوهشگران دریافتند که مصرف منظم قهوه،از آسیب رسیدن به بافت کبد در بیماران مبتلا به کبد چرب جلوگیری می‌کند. به نظر می‌رسد مصرف ۲ تا ۳ فنجان قهوه در روز، تاثیر قابل توجهی بر کاهش علائم بیماری داشته باشد. اما بهتر است برای تعیین دوز دقیق مصرف قهوه، با متخصص تغذیه مشورت کنید. 

قهوه سیاه بهترین ماده برای درمان بیماری کبد چرب است. زیرا حاوی چربی یا شکر اضافه نیست. این ماده حاوی مقدار زیادی کافئین است. بنابراین بهتر است قبل از مصرف آن مشورت کنید. اگر مصرف دو یا سه فنجان قهوه باعث ناراحتی یا اضطراب شما می‌شود، بهتر است گزینه دیگری را برای درمان بیماری کبد چرب انتخاب کنید.

4.فعالیت بدنی 

فعالیت بدنی، بهترین راه حل برای درمان بیماری کبد چرب است. در سال ۲۰۱۷، پژوهشی روی تاثیر فعالیت‌های ورزشی بر درمان این بیماری انجام شد. نتیجه این مطالعه نشان داد، کبد چرب به صورت مستقیم با سبک زندگی بدون تحرک مرتبط است. عدم تحرک و نداشتن فعالیت‌های ورزشی، خطر بروز بسیاری از بیماری‌ها مثل بیماری قلبی، دیابت نوع ۲ و چاقی را افزایش می‌دهد. 

اگر به این بیماری مبتلا هستید، بهتر است میزان فعالیت‌های بدنی را افزایش دهید. بهترین راه حل این است که به یک مربی ورزشی مراجعه کرده و برنامه دریافت کنید. اخیراً یک دستورالعمل در ایالات متحده آمریکا منتشر شده است. این دستورالعمل ادعا می‌کند، افراد بزرگسال باید حداقل ۱۵۰ دقیقه در هفته فعالیت‌های ورزشی با شدت متوسط انجام دهند. 

  • چه مدت در هفته ورزش کنیم؟ 

 اگر به مدت ۵ روز در هفته برای بازه زمانی ۳۰ دقیقه ورزش کنید، می‌توانید سلامتی بدن خود را ارتقا دهید. با این حال، لزوماً مجبور نیستید همیشه یک ورزش خاص را انجام دهید یا برای ورزش کردن به باشگاه بروید. 

وضعیت بدنی من به چه صورت است ؟

باید بدونیم وضعیت تناسب اندام ما به چه شکلی هست ؟ لاغریم ، اضافه وزن داریم یا وزنمون ایده آل هست. برای این که متوجه این قضیه بشیم یک شاخص معروف به اسم BMI یا شاخص توده بدنی داریم. برای حساب کردنش باید قد و وزنمون رو با جنسیت توی فرمول بزاریم از طریق جدول ها ببینیم توی چه شرایطی هستیم، اما اصلا نگران نباشید نیازی به حساب و کتاب کردن نیست. فقط کافی فرم زیر رو پر کنید و تا به صورت اتوماتیک شاخص توده بدنی شما حساب بشه و وضعیت بدنتون رو به شما نشان بده. بعد از پر کردن فرم اگر فکر کردی نیاز به یک برنامه اختصاصی تمرین و تغذیه دارید که با کمترین هزینه براتون طراحی و ارسال بشه کافی روی دکمه درخواست مشاوره کلیک کنی مشخصاتت رو بزنی تا کارشناس های ما تو اولین فرصت ( معمولا 2 روز بعد ) باهاتون تماس بگیرن و برای رسیدن به هدف راهنماییتون کنند. اگر هم عجله دارید برای دریافت برنامه اختصاصی می تونید توی سایت ثبت نام کنید و سفارش طراحی برنامه تمرین و تغذیه رو از قسمت دریافت برنامه جدید خودتون رو ثبت کنید.

 

محاسبه BMI - شاخص توده بدنی

bmi
loader...

 

می‌توانید ۵ روز در هفته پیاده‌روی سریع داشته باشید. حتی می‌توانید یک پیاده‌روی ۳۰ دقیقه‌ای را به دو پیاده‌روی ۱۵ دقیقه‌ای تقسیم کنید. یعنی دو بار در روز برای پیاده‌روی از منزل خارج شوید. به جای اینکه سوار آسانسور شوید، از پله‌ها بالا بروید.

5.از مصرف غذاهای حاوی قند اضافه خودداری کنید 

روش دیگر این است که از مصرف غذاهای حاوی قند اضافه خودداری کنید. برخی قندها مانند ساکاروز و فروکتوز، با بیماری کبد چرب مرتبط هستند. تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۱۷ نشان می‌دهد، این مواد قندی باعث افزایش تجمع چربی در کبد می‌شوند. غذاهای فرآوری شده یا غذاهایی که حاوی شیرین کننده‌های مصنوعی هستند، خطرات بیشتری برای بدن دارند.

 بهتر است مصرف انواع شیرینی‌های صنعتی مانند کیک، کلوچه، دونات، آبنبات، بستنی و مواردی مانند این را کاهش دهید. نوشیدنی‌های انرژی زا نیز حاوی مقدار زیادی قند هستند و برای بدن ضرر دارند. سایر مواد غذایی مضر شامل نیشکر، شربت ذرت با فروکتوز بالا، شیرین کننده ذرت، کنسانتره آب میوه و مواردی مانند این هستند. 

بهترین راه حل این است که جدول حقایق تغذیه‌ای روی بسته‌بندی را مطالعه کنید. اگر خوراکی مورد نظر حاوی مقدار زیادی قند است، بهتر است آن را مصرف نکنید. می‌توانید قندهای طبیعی مثل خرما یا توت مصرف کنید.

6. نوشیدن چای سبز

چای سبز قویترین چربی سوز کبد و بهترین دمنوش برای تقویت عملکرد آن است. این دمنوش مانع از تجمع بیش از حد چربی در کبد می‌شود. زیرا حاوی ترکیبات آنتی اکسیدانی است. این ترکیبات باعث کاهش کلسترول بد بدن می‌شوند و به درمان بیماری کبد چرب کمک می‌کنند. مطالعات نشان می‌دهد، مصرف چای سبز به سم زدایی بدن کمک می‌کند و سلامتی اندام‌ها را حفظ خواهد کرد. برای درمان یا کاهش علائم بیماری کبد چرب، پیشنهاد می‌کنیم به صورت روزانه ۲ تا ۳ فنجان چای سبز مصرف کنید.

7.درمان کبد چرب با سرکه سیب

سرکه سیب یکی از بهترین مواد غذایی برای درمان کبد چرب در زنان و مردان است. این ماده از تجمع چربی در کبد جلوگیری می‌کند. همچنین به کاهش وزن کمک خواهد کرد. افرادی که اضافه وزن شدید دارند، می‌توانند از سرکه سیب برای کاهش علائم این بیماری و کاهش وزن کمک بگیرند.

 برخی مطالعات نشان داده است، سرکه سیب از کبد انسان محافظت می‌کند و به بهبود عملکرد آن کمک خواهد کرد. برای کاهش علائم بیماری، پیشنهاد می‌کنیم یک قاشق چای‌خوری سرکه سیب را در یک لیوان آب گرم بریزید. این ماده را دو بار در روز مصرف کنید تا به نتایج مطلوبی دست یابید.

8.مصرف کلسترول بد را کاهش دهید 

تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۱۲ نشان می‌دهد، کاهش کلسترول بد تاثیر بسیار زیادی بر درمان بیماری کبد چرب دارد. کلسترول بد یکی از عوامل موثر بر بروز این بیماری است. همچنین خطر بروز بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد. برای اینکه میزان این ماده در بدن کاهش یابد، باید مصرف برخی چربی‌ها را محدود کنید. 

به عنوان مثال چربی‌های اشباع شده در گوشت قرمز یا لبنیات، به مرور زمان به بدن آسیب می‌زنند. بهتر است از مصرف مواد غذایی فراوری شده و غذاهای سرخ شده خودداری کنید. برای پخت و پز از روغن زیتون یا روغن‌های رژیمی دیگر استفاده کنید. این مسئله نه تنها به کاهش وزن کمک می‌کند، بلکه سلامتی شما را حفظ خواهد کرد 

9.مصرف حبوبات

مطالعاتی که روی حیوانات انجام شده است نشان می‌دهد، مصرف برخی حبوبات مانند عدس، نخود، لوبیا، سویا و نخود فرنگی، به کاهش علائم این بیماری کمک می‌کنند. این ترکیبات حاوی مقدار زیادی فیبر هستند و باعث بهبود عملکرد روده می‌شوند. همچنین گلوکز و تری گلیسیرید خون را کاهش می‌دهند. در نتیجه، می‌توانند مانع از تجمع چربی‌های اضافی در کبد شوند.

10.ماهی

ماهی‌های چرب مانند ماهی سالمون، ماهی ساردین، ماهی تن و قزل آلا، حاوی مقدار زیادی امگا ۳ هستند. به همین دلیل به کاهش چربی کبد کمک می‌کنند و بر درمان فوری کبد چرب موثر هستند.  تحقیقات نشان داده است، این ماهی‌ها باعث کاهش التهابات کبد می‌شوند. همچنین مقدار کلسترول بد بدن را کاهش می‌دهند.

11.شربت سکنجبین

شربت سکنجبین یک شربت پرطرفدار ایرانی است که کاربردهای متعددی در طب سنتی دارد. اگر قصد دارید کبد چرب را در مدت زمان کوتاهی درمان کنید، پیشنهاد می‌کنیم شربت سکنجبین مصرف کنید. برای تهیه این شربت، باید مقداری سرکه انگور طبیعی را با مقدار عسل و کمی آب ترکیب کنید.

 سپس این مواد را در قابلمه بریزید و ظرف را روی حرارت قرار دهید. چند دقیقه صبر کنید تا محتویات ظرف به جوش بیاید. زمانی که یک سوم محتویات قابلمه بخار شد، مقداری نعنا به آن اضافه کنید. سپس این شربت را هنگام صبح به صورت ناشتا میل کنید. می‌توان آن را یک ساعت بعد از غذا نیز مصرف کرد.

سخن پایانی 

در این مطلب به طور کامل درباره درمان کبد چرب توضیح داده شد. علت بروز این بیماری، تجمع بیش از حد چربی در کبد است. این بیماری در شدت‌های مختلفی مشاهده می‌شود. بیماری کبد چرب شدید، آسیب بسیار زیادی به کبد وارد می‌کند و خطرناک است. بنابراین بهتر است به هیچ وجه علائم این بیماری را نادیده نگیرید. راه‌های مختلفی برای درمان کبد چرب وجود دارد. 

مصرف برخی داروها یا انجام دادن فعالیت‌های ورزشی، به درمان این بیماری کمک می‌کند. اما بهترین و ساده‌ترین روش، تغییر رژیم غذایی است. مطالعات نشان می‌دهد مصرف بیش از حد شکر و خوراکی‌های چرب و شیرین، تاثیر بسیار زیادی بروز این بیماری دارد. همچنین مصرف نوشیدنی‌های الکلی، خطر بروز بیماری کبد چرب را افزایش می‌دهد. 

بنابراین بهتر است رژیم‌های غذایی سالم را دنبال کنید. یعنی مصرف میوه‌ها و سبزیجات را افزایش دهید. بهتر است چربی‌های ناسالم را با چربی‌های سالم جایگزین کنید. متخصصان تغذیه مجموعه فیت کلاب، یک برنامه غذایی کامل در اختیار شما قرار خواهند داد تا علائم این بیماری را کاهش دهید. برای کسب اطلاعات بیشتر، پیشنهاد می‌کنیم با کارشناسان مجموعه تماس بگیرید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

diet plan

درخواست مشاوره رایگان

loader...

درخواست شما با موفقیت ارسال شد!

کارشناسان فیت کلاب به زودی با شما تماس خواهند گرفت

برنامه تمرین
مقالات ویژه