‌آسیب‌های احتمالی سرماخوردگی

آسیب های سرما خوردگی

سرماخوردگی یک عفونت ویروسی است که دستگاه تنفسی از جمله بینی، گلو و سینوس‌ها را درگیر می‌کند. این بیماری معمولا توسط ویروس‌های مختلف مانند راینو ویروس‌ها ایجاد می‌شود. تخمین زده می‌شود که بزرگسالان به طور متوسط ​​سالانه دو تا سه بار دچار سرماخوردگی می‌شوند. آشنایی با علائم و آسیب‌های سرماخوردگی برای جلوگیری از عوارض احتمالی آن مهم است. زیرا درگیر شدن سینوس‌ها و گاهی هم عفونت کردن گلو در برخی شرایط فرد را با مشکلات زیادی مواجه می‌کند. در این مقاله از مجله سلامت فیت کلاب، علائم، عوامل خطر و عوارض سرماخوردگی را با جزئیات بررسی می‌کنیم.

علائم سرماخوردگی؛ تب خفیف و سردرد

سرماخوردگی طیف وسیعی از علائم دارد که معمولا از نظر شدت و مدت متفاوت هستند. شایع‌ترین علائم شامل آبریزش یا گرفتگی بینی، سرفه، گلودرد و عطسه است. علائم دیگری مانند خستگی، سردرد، بدن درد و تب نیز در موارد شدیدتر ظاهر می‌شوند. درمان سرماخوردگی معمولاً تا دو هفته طول می‌کشد و علائم به تدریج در طول زمان بهبود می‌یابند. نشانه‌های سرماخوردگی عبارتند از:

  • چشمان قرمز و اشک آلود
  • سردرد
  • گلو درد
  • سرفه
  • تورم غدد لنفاوی

علائم عمومی بدن عبارتند از:

  • لرز
  • بدن درد
  • تب خفیف (38.9 درجه سانتی‌گراد)
  • ناراحتی خفیف قفسه سینه
  • مشکل در تنفس عمیق

نشانه‌ها در حدود روز پنجم به اوج خود می‌رسند و به تدریج کمتر می‌شوند. اگر علائم پس از یک هفته بدتر شد یا پس از حدود 10 روز برطرف نشدند، حتما به پزشک مراجعه کنید تا دچار آسیب‌های سرماخوردگی نشوید. البته برخی افراد ممکن است حتی تا سه هفته نیز درگیر بیماری باشند. شدت علائم و مدت درمان بستگی به قدرت سیستم ایمنی و میزان خودمراقبتی در طول بیماری دارد. برای درمان سریع‌تر بهتر است تفاوت بین علائم سرماخوردگی و آنفولانزا را بدانید. اگر علائم شدیدی مانند مشکل در تنفس یا درد قفسه سینه را تجربه کردید، فوراً به پزشک مراجعه کنید.

درمان سرماخوردگی

درمان سرماخوردگی؛ دمنوش‌ها و مکمل زینک

سرماخوردگی یک عفونت ویروسی است که نیازی به آنتی بیوتیک ندارد. زیرا آنتی بیوتیک‌ها فقط در برابر عفونت‌های باکتریایی موثر هستند. بنابراین، درمان سرماخوردگی بر کاهش علائم و تقویت بدن متمرکز است. داروهای تجویز شده هم همین کار را انجام می‌دهند. برای مثال داروهای ضد احتقان به رفع گرفتگی بینی کمک می‌کنند. و یا آنتی هیستامین‌ها از آبریزش بینی جلوگیری می‌کنند. از روش‌های طبیعی هم می‌توان برای درمان سرماخوردگی کمک گرفت. درمان‌های طبیعی شامل موارد زیر است:

  • استفاده از دمنوش‌های گیاهی مانند آویشن کوهی و زنجبیل
  • نوشیدن مایعات فراوان برای جلوگیری از کم آبی بدن
  • استراحت کافی برای تقویت بدن و سیستم ایمنی
  • خوردن مواد غذایی مغذی و سرشار از ویتامین C
  • استفاده از مکمل‌های زینک برای درمان سریع‌تر

مصرف دمنوش‌های گیاهی یکی از راهکارهای طبیعی برای درمان سرماخوردگی است. دمنوش زنجبیل و عسل یک ترکیب ایده‌آل است که می‌تواند به تسکین گلودرد و سرفه کمک کند. زنجبیل حاوی ترکیبات ضد التهابی است و تاثیر چشمگیری بر کاهش التهاب گلو دارد. از طرفی عسل نیز دارای خواص ضد باکتریایی است و می‌تواند به جلوگیری از عفونت‌های باکتریایی کمک کند. در کنار موارد بیان شده، پیروی از توصیه‌های پزشکی برای درمان سرماخوردگی ضروری است.

رژیم غذایی سالم برای سرماخوردگی؛ زردچوبه و لیمو در کاهش آسیب‌های سرماخوردگی

برای تقویت سیستم ایمنی پیروی از یک رژیم غذایی مقوی ضروری است. برخی غذاها می‌توانند به درمان علائم سرماخوردگی کمک کنند. البته در زمان بیماری لازم است مصرف برخی غذاها را نیز محدود کنید. در طول سرماخوردگی و آنفولانزا بهتر است مرکبات مانند پرتقال و لیمو را بیشتر مصرف کنید. این میوه‌ها سرشار از ویتامین C هستند و به تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کنند.

 سیر یکی دیگر از مواد غذایی است که خواص ضد باکتریایی و ضد ویروسی دارد. این ماده غذایی یک داروی طبیعی و موثر برای کنترل علائم سرماخوردگی است. از دیگر مواد غذایی که در هنگام سرماخوردگی باید در رژیم غذایی گنجانده شود، زردچوبه است. این ادویه حاوی کورکومین است و خواص ضد ویروسی و ضد التهابی دارد.

از طرفی لازم است که از مصرف برخی غذاها پرهیز کنید. در طول سرماخوردگی برای جلوگیری از عوارض احتمالی از مصرف غذاهای تند و تحریک کننده گلو اجتناب کنید. چراکه این نوع مواد غذایی باعث بدتر شدن گلودرد می‌شوند. همچنین مصرف محصولات لبنی نیز بایستی محدود شود. زیرا این مواد غذایی تولید مخاط را افزایش می‌دهند و تنفس را دشوار می‌کنند. علاوه بر موارد بیان شده، از مصرف غذاها و نوشیدنی‌های قندی و شیرین هم دوری کنید.

عوامل خطر سرماخوردگی؛ سطوح آلوده و قطرات تنفسی

سرماخوردگی بسته به نوع ویروس بیماری‌زا در برخی موارد می‌تواند بسیار مسری باشد. عوامل متعددی خطر ابتلا به سرماخوردگی را افزایش می‌دهند. آگاه بودن نسبت به این عوامل برای پیشگیری و کنترل بیماری ضروری است.

تماس با افراد داری علائم آنفولانزا و سرماخوردگی اولین عامل خطر است. ویروس‌های آنفولانزا و سرماخوردگی از طریق قطرات تنفسی منتقل می‌شوند. در هنگام سرفه، عطسه یا صحبت کردن این قطرات در هوا منتشر می‌شوند. اگر فرد مبتلا در نزدیکی شما سرفه یا عطسه کند، در معرض خطر بیماری قرار خواهید گرفت.

همچنین، دست زدن به سطوح آلوده یکی دیگر از عوامل خطر ابتلا به سرماخوردگی، آنفولانزا و کرونا است. ویروس‌ها می‌توانند چندین ساعت روی سطوح زنده بمانند. اگر با سطح آلوده تماس پیدا کنید و سپس با دست‌ها صورت خود را لمس کنید، احتمال ابتلا به بیماری وجود دارد. شستن مکرر دست‌ها با آب و صابون یکی از راه‌های پیشگیری از بیماری‌های تنفسی است.

در محیط‌های پر ازدحام مخصوصا در ماه‌های سرد سال از ماسک استفاده کنید. علاوه بر این، تا حد امکان از دست زدن به صورت خودداری کنید. همچنین در فصل سرما از مکان‌های شلوغ مانند وسایل حمل‌ونقل عمومی یا اجتماعات سرپوشیده تا حد امکان فاصله بگیرید.

<strong>عوارض و آسیب‌های سرماخوردگی؛ سینوزیت و ذات‌الریه

سرماخوردگی می‌تواند منجر به عفونت گوش به‌خصوص در کودکان شود. در زمان سرماخوردگی، ترشحات بینی از پشت گلو خارج می‌شود و احتمال بروز التهاب و عفونت در گوش وجود دارد. این عارضه ممکن است منجر به درد، تب و کاهش موقت شنوایی شود. سایر آسیب‌های سرماخوردگی شامل موارد زیر است:

  • سینوزیت: بر اثر سرماخوردگی مجرای بینی گرفته می‌شود و تخلیه سینوس‌ها را دشوار می‌کند.
  • گلودرد: ویروس سرماخوردگی می‌تواند گلو را آلوده کند و منجر به التهاب، درد و عفونت شود.
  • برونشیت: این مورد بیشتر در افراد مبتلا به بیماری‌های تنفسی مانند آسم رخ می‌دهد.
  • ذات‌الریه: ذات الریه یکی از عوارض جدی سرماخوردگی است که ریه‌ها را درگیر می‌کند.
  • کم آبی بدن: احتمال کم آبی بدن و تشنج بر اثر بیماری به خصوص در کودکان وجود دارد.

طولانی شدن سرماخوردگی باعث تضعیف بدن خواهد شد. ضعیف شدن بدن شرایط را برای به‌وجود آمدن سایر عفونت‌ها مساعد می‌کند. به عنوان مثال، عفونت‌های باکتریایی مانند گلودرد یا سینوزیت با سرماخوردگی مرتبط هستند.

موارد احتیاطی در زمان سرماخوردگی

وضعیت بدنی من به چه صورت است ؟

باید بدونیم وضعیت تناسب اندام ما به چه شکلی هست ؟ لاغریم ، اضافه وزن داریم یا وزنمون ایده آل هست. برای این که متوجه این قضیه بشیم یک شاخص معروف به اسم BMI یا شاخص توده بدنی داریم. برای حساب کردنش باید قد و وزنمون رو با جنسیت توی فرمول بزاریم از طریق جدول ها ببینیم توی چه شرایطی هستیم، اما اصلا نگران نباشید نیازی به حساب و کتاب کردن نیست. فقط کافی فرم زیر رو پر کنید و تا به صورت اتوماتیک شاخص توده بدنی شما حساب بشه و وضعیت بدنتون رو به شما نشان بده. بعد از پر کردن فرم اگر فکر کردی نیاز به یک برنامه اختصاصی تمرین و تغذیه دارید که با کمترین هزینه براتون طراحی و ارسال بشه کافی روی دکمه درخواست مشاوره کلیک کنی مشخصاتت رو بزنی تا کارشناس های ما تو اولین فرصت ( معمولا 2 روز بعد ) باهاتون تماس بگیرن و برای رسیدن به هدف راهنماییتون کنند. اگر هم عجله دارید برای دریافت برنامه اختصاصی می تونید توی سایت ثبت نام کنید و سفارش طراحی برنامه تمرین و تغذیه رو از قسمت دریافت برنامه جدید خودتون رو ثبت کنید.

 

محاسبه BMI - شاخص توده بدنی

bmi
loader...

 

موارد احتیاطی در زمان سرماخوردگی؛ سرفه مداوم و گوش درد

اکثر موارد سرماخوردگی خفیف هستند و با استراحت، نوشیدن مایعات و تغذیه مناسب درمان می‌شوند. با این حال، در برخی شرایط لازم است که به پزشک مراجعه کنید. بروز علائم زیر نشان از جدی‌تر شدن بیماری دارد:

  • تب مداوم: اگر تب شما بیش از سه روز طول بکشد، نشانه عفونت است.
  • علائم شدید: دشواری تنفسی، درد قفسه سینه یا سردرد شدید از نشانه‌های عفونی شدن بیماری است.
  • سرفه مداوم: اگر سرفه بیش از سه هفته ادامه یابد، ممکن است نشانه مشکلاتی مانند عفونت باشد.
  • گوش درد: اگر دچار گوش درد یا ترشح از گوش شده‌اید، ممکن است نشانه عفونت گوش باشد.

افراد مسن، کودکان، زنان باردار و افراد با سیستم ایمنی ضعیف در گروه پرخطر قرار دارند. برای این افراد بهتر است در زمان شروع علائم سرماخوردگی به پزشک مراجعه شود.

دریافت رژیم غذایی اختصاصی برای تناسب اندام و تقویت سیستم ایمنی از فیت کلاب!

برای اینکه به وضعیت جسمی دلخواه خود برسید باید سبک زندگی خود را تغییر دهید. یکی از موارد لازم در این راه پیروی از رژیم غذایی شخصی است. شما باید برنامه غذایی متناسب با ذائقه و ترکیب بدن خود داشته باشید. این برنامه به شما کمک می‌کند تا با سوزاندن چربی و بیشتر شدن عضله به اندام ایده‌آل برسید. همچنین داشتن یک برنامه تمرینی اختصاصی برای تقویت سیستم ایمنی ضروری است. برای این هدف می‌توانید از خدمات فیت کلاب استفاده کنید. فیت کلاب تخصصی‌ترین مجموعه تناسب اندام کشور است. این مجموعه برنامه تمرینی و غذایی شما را مطابق با ترکیب بدن و زمینه ژنتیکی شما طراحی می‌کند. با برنامه شخصی می‌توانید در کمترین زمان ممکن به اهداف تناسب اندام خود برسید. شماره 02191090095 راه ارتباطی شما با مربیان حرفه‌ای در فیت کلاب است.

<strong>سوالات متداول در زمینه آسیب‌های سرماخوردگی

سرماخوردگی معمولا چقدر طول می‌کشد؟

علائم سرماخوردگی معمولاً 7 تا 14 روز طول می‌کشد. اما در برخی موارد علائم ممکن است تا سه هفته نیز ادامه داشته باشد.

چه غذاهایی برای درمان سریع‌تر سرماخوردگی مفید هستند؟

مصرف غذاهای غنی از ویتامین C مانند مرکبات، توت فرنگی و کلم بروکلی مفید است. همچنین غذاهای حاوی روی مانند گوشت گاو و تخمه کدو بسیار موثر هستند. نوشیدن مایعات فراوان مانند آب، چای و سوپ هم به تامین آب بدن کمک می‌کند.

چه دمنوش‌هایی برای درمان سرماخوردگی مناسب هستند؟

دمنوش‌هایی مانند زنجبیل، بابونه، چای سبز و آویشن کوهی برای درمان سرماخوردگی توصیه می‌شوند. این دمنوش‌ها حاوی ترکیبات ضدالتهابی و ضد ویروسی هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

diet plan

درخواست مشاوره رایگان

loader...

درخواست شما با موفقیت ارسال شد!

کارشناسان فیت کلاب به زودی با شما تماس خواهند گرفت

برنامه تمرین
مقالات ویژه