عوارض پیکر تراشی

عوارض پیکر تراشی

پیکرتراشی روشی است که در آن، چربی‌های اضافی بدن با استفاده از تکنیک‌های تهاجمی یا غیر تهاجمی برداشته می‌شود. روش‌های غیر تهاجمی، محبوبیت بیشتری نسبت به تکنیک‌های تهاجمی مثل جراحی دارد. زیرا با عوارض کمتری همراه هستند و دوره نقاهت آن‌ها کوتاه‌تر است. در این روش، پزشک چربی‌های سرسخت و اضافی نواحی مختلف بدن مثل پهلو، شکم، ران و مواردی مانند این را استخراج می‌کند و به بدن فرم می‌دهد.

 برخی افراد تصور می‌کنند، پیکرتراشی تنها راه حل برای رسیدن به تناسب اندام و فرم بدنی دلخواه است‌، در حالی که این یک تصور کاملاً اشتباه است. عمل پیکر تراشی باید آخرین اولویت شما باشد. اگرچه فرآیند پیکرتراشی طی یک شب انجام می‌شود و نتایج آن بلافاصله قابل مشاهده است، اما با عوارض گوناگونی همراه است.

 بسیاری از افراد، حوصله یا زمان کافی برای ورزش کردن و دنبال کردن رژیم‌های غذایی سالم ندارند. به همین دلیل ترجیح می‌دهند، روش‌های ساده و سریع را انتخاب کنند. فراموش نکنید بدون برنامه ورزشی یا رژیم غذایی، احتمال بازگشت وزن بعد از پیکر تراشی بالا است. در ادامه این مطلب از مجله تخصصی فیت کلاب قصد داریم به طور کامل درباره عوارض پیکرتراشی توضیح دهیم. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

پیکرتراشی بدن چیست؟

پیکر تراشی کل بدن یا بخش‌هایی از بدن، یک راه حل محبوب و کاربردی برای کاهش وزن یا کاهش سایز است. این روش برای افرادی مناسب است که راه‌های مختلفی را امتحان کرده، اما به نتیجه دلخواه خود نرسیده‌اند. اگر تمایل دارید از شر چربی‌های سرسخت خلاص شوید، پیکر تراشی گزینه مناسبی برای شما خواهد بود. 

اما پیشنهاد می‌کنیم زمانی این کار را انجام دهید که سایر روش‌ها را امتحان کرده باشید. تجمع بیش از حد چربی در بخش‌های مختلف بدن، باعث بروز مشکلاتی مثل سکته قلبی یا چاقی می‌شود. به همین دلیل، بهتر است به دنبال یک راه حل برای کاهش وزن باشید.

روش های پیکر تراشی بدن

روش‌های پیکرتراشی بدن، بسیار متعدد هستند. در ادامه برخی از این روش‌ها را برای شما بیان می‌کنیم:

1.کرایولیپولیز 

یکی از روش‌ها، کرایولیپولیز است. این روش مورد تایید سازمان غذا و داروی جهانی می‌باشد. کرایولیپولیز یک فناوری کم تهاجمی است که چربی‌های اضافی بدن را با استفاده از سرمای شدید از بین می‌برد. سلول‌های چربی بسیار حساس هستند و به سرعت به تغییرات دمایی واکنش نشان می‌دهند. به همین دلیل به محض اینکه در معرض سرما قرار می‌گیرند، آسیب می‌بینند و تجزیه می‌شوند.

 برای انجام کرایولیپولیز، هندپیس‌های دستگاه روی سطح پوست قرار می‌گیرند. این هندپیس‌ها سرمای شدیدی را تولید کرده و این سرما را به بافت چربی انتقال می‌دهند. توجه داشته باشید که این روش، از جدیدترین تکنولوژی روز دنیا استفاده می‌کند. به همین دلیل، آسیبی به سطح پوست وارد نخواهد شد. سلول‌های چربی منجمد شده، در نهایت وارد سیستم لنفاوی می‌شوند و از بدن دفع خواهند شد.

2.لیزر درمانی 

لیزر درمانی یکی دیگر از روش‌های پیکرتراشی صورت و بدن است که در دسته تکنیک‌های کم تهاجمی قرار می‌گیرد. در این روش بر خلاف روش قبلی، از گرما و حرارت برای تجزیه سلول‌های چربی استفاده می‌شود. برای انجام این کار، اشعه دستگاه لیزر در مقابل سطح پوست قرار می‌گیرد. سپس گرمای لیزر وارد بافت چربی خواهد شد. 

سلول‌های چربی به مرور زمان تجزیه می‌شوند و وارد سیستم لنفاوی خواهند شد. این دستگاه به یک مکانیزم خنک کننده مجهز است که از آسیب رسیدن به سطح پوست جلوگیری می‌کند. لیزر درمانی نیز مورد تایید سازمان غذا و داروی جهانی است.

3.درمان با نور قرمز

از دیگر روش‌های پیکرتراشی بدن، درمان با نور قرمز است. این تکنیک یکی از جدیدترین فناوری‌ها برای کاهش چربی‌های اضافی بدن است. فرآیند درمان با نور قرمز، مورد تایید سازمان غذا و داروی جهانی است و به عنوان یک روش کم تهاجمی شناخته می‌شود. در این روش، از یک لامپ مخصوص استفاده می‌شود. 

این لامپ مخصوص، نوری با طول موج مشخص را به سمت پوست ارسال می‌کند. سلول‌های چربی، به محض تابش نور قرمز تحریک می‌شوند و به مرور زمان، سلول‌های چربی کوچک می‌شوند و بافت چربی تجزیه خواهد شد. این تکنیک برای نواحی مختلف بدن مثل شکم، پهلو و ران مناسب است. همچنین در بازه زمانی کوتاهی انجام می‌شود. 

4.لیپوماتیک 

لیپوماتیک یک تکنیک جدید برای پیکر تراشی بدن است. اخیرا این روش محبوبیت بسیار زیادی به دست آورده است. در این روش، یک برش کوچک روی سطح پوست ایجاد می‌شود. سپس لوله نازکی به نام کانولا وارد زیر پوست خواهد شد. این لوله با ایجاد ارتعاش، باعث تجزیه بافت چربی می‌شود. در نهایت، بافت چربی با استفاده از مکش از بدن خارج خواهد شد.

 پزشک محل برش را بخیه می‌زند و فرد می‌تواند مرخص شود. محل برش در بین دو تا ۵ میلی‌متر است. به همین دلیل، لیپوماتیک با خونریزی چندانی همراه نیست. تعداد جلسات لیپوماتیک، به مسائلی مثل حجم چربی‌های تجمع یافته در بدن شخص بستگی دارد.

5.لیپوساکشن 

لیپوساکشن نیز یکی از روش‌های پیکرتراشی است که شباهت زیادی به لیپوماتیک دارد. در روش لیپوماتیک، چربی‌های استخراج شده از بدن قابل استفاده هستند. یعنی می‌توان این چربی‌ها را تصفیه کرده و به نواحی مختلف بدن تزریق کرد، اما در روش لیپوساکشن، نمی‌توان این چربی‌ها را مجدداً به بدن تزریق کرد. در این روش، برش کوچکی روی سطح پوست ایجاد می‌شود. سپس یک لوله نازک به نام کانولا وارد زیر پوست خواهد شد. در مرحله بعد بافت چربی تجزیه می‌شود و از طریق مکش، وارد دستگاه لیپوساکشن خواهد شد. 

عوارض احتمالی پیکر تراشی 

با توجه به نوع روش پیکرتراشی، احتمال بروز عوارض مختلفی وجود دارد. در ادامه برخی از این عوارض را برای شما بیان می‌کنیم:

  • عوارض و معایب لیپوساکشن و لیپوماتیک 

فرایند لیپوساکشن و لیپوماتیک با برخی عوارض همراه است که بهتر است از آن‌ها اطلاع داشته باشید: 

  1. یکی از مهم‌ترین عوارض این روش، کبودی شدید است. تا چند هفته، سطح پوست کبود است. باید با استفاده از روش‌هایی مثل کمپرس آب سرد، میزان کبودی را کاهش دهید.
  2. ممکن است سطح پوست تا چند ماه متورم باشد. در این حالت، امکان دارد مایعاتی از سطح زخم ترشح شود و تورم تا چندین ماه ادامه پیدا کند. باید با استفاده از روش‌هایی مثل پیاده‌روی، تورم را کاهش دهید.
  3. یکی دیگر از عوارض این روش‌ها، ایجاد لخته خون درون رگ است. این مسئله باعث بروز التهاب و عفونت می‌شود.
  4. عدم تقارن بخش‌های مختلف بدن، از دیگر عوارض لیپوساکشن و لیپوماتیک است. اگر خاصیت ارتجاعی پوست پایین باشد، احتمال بروز این عارضه وجود دارد. همچنین اگر فرایند استخراج چربی با دقت بالایی انجام نشود، سطح پوست خشک و چین خورده می‌شود. در نتیجه، ممکن است ناهموار یا نامتقارن به نظر برسد.
  5. بی‌حسی از دیگر عوارض این تکنیک‌ها است. ممکن است سطح پوست تا چند ساعت بی‌حس باشد. این بی‌حسی کاملاً موقتی است و بعد از مدتی از بین می‌رود.
  6. احتمال بروز عفونت بعد از لیپوساکشن و لیپوماتیک وجود دارد. بهتر است سطح زخم کاملاً تمیز باشد تا از تجمع باکتری‌ها و عوامل بیماری‌ها روی آن جلوگیری شود.
  7. هزینه پیکرتراشی نسبت به سایر روش‌های غیر تهاجمی کاهش وزن مثل رژیم غذایی بیشتر است.
  • عوارض نادر لیپوساکشن و لیپوماتیک 

برخی از عوارض نادر لیپوساکشن و لیپوماتیک شامل موارد زیر هستند: 

  1. سوراخ شدن اندام‌های داخلی بدن، یکی از عوارض نادر این تکنیک‌ها است. 
  2. با توجه به اینکه بخش زیادی از مایعات و چربی‌ها از بدن خارج می‌شوند، احتمال تغییر سطح مایعات بدن وجود دارد. همین مسئله باعث بروز مشکلات کلیوی یا مشکلات قلبی می‌شود.
  3. از دیگر عوارض نادر این تکنیک‌ها، آمبولی ریه است. در صورتی که سلول‌های چربی وارد جریان خون شوند و به ریه‌ها نفوذ کنند، گردش خون در ریه مختل خواهد شد. آمبولی ریه بسیار خطرناک است و باید به سرعت درمان شود. در غیر این صورت، باعث مرگ خواهد شد.
  4. ادم ریوی از دیگر عوارض نادر لیپوساکشن و لیپوماتیک است. تجمع بیش از حد مایعات در ریه، باعث بروز این عارضه می‌شود.
  5. ممکن است شخص به داروها یا فرایند پیکر تراشی حساسیت داشته باشد و واکنش‌های آلرژیک را از خود نشان دهد.

وضعیت بدنی من به چه صورت است ؟

باید بدونیم وضعیت تناسب اندام ما به چه شکلی هست ؟ لاغریم ، اضافه وزن داریم یا وزنمون ایده آل هست. برای این که متوجه این قضیه بشیم یک شاخص معروف به اسم BMI یا شاخص توده بدنی داریم. برای حساب کردنش باید قد و وزنمون رو با جنسیت توی فرمول بزاریم از طریق جدول ها ببینیم توی چه شرایطی هستیم، اما اصلا نگران نباشید نیازی به حساب و کتاب کردن نیست. فقط کافی فرم زیر رو پر کنید و تا به صورت اتوماتیک شاخص توده بدنی شما حساب بشه و وضعیت بدنتون رو به شما نشان بده. بعد از پر کردن فرم اگر فکر کردی نیاز به یک برنامه اختصاصی تمرین و تغذیه دارید که با کمترین هزینه براتون طراحی و ارسال بشه کافی روی دکمه درخواست مشاوره کلیک کنی مشخصاتت رو بزنی تا کارشناس های ما تو اولین فرصت ( معمولا 2 روز بعد ) باهاتون تماس بگیرن و برای رسیدن به هدف راهنماییتون کنند. اگر هم عجله دارید برای دریافت برنامه اختصاصی می تونید توی سایت ثبت نام کنید و سفارش طراحی برنامه تمرین و تغذیه رو از قسمت دریافت برنامه جدید خودتون رو ثبت کنید.

 

محاسبه BMI - شاخص توده بدنی

bmi
loader...

 

  • عوارض و معایب کرایولیپولیز 

کرایولیپولیز نیز با برخی عوارض همراه است. در ادامه این عوارض را برای شما بیان می‌کنیم: 

  1. یکی از مهم‌ترین معایب این روش، این است که برای افراد چاق مناسب نیست. این روش برای افرادی مناسب است که دارای چربی تجمع یافته در برخی نواحی بدن هستند یا مقدار کمی اضافه وزن دارند. 
  2. ممکن است سطح پوست بعد از تجزیه بافت چربی، ناهموار شود. 
  3. ممکن است شخص به بیش از یک جلسه درمانی نیاز داشته باشد. همین مسئله بر افزایش هزینه‌های نهایی تاثیرگذار خواهد بود. بین جلسات کرایولیپولیز، باید حداقل بین ۶ تا ۸ هفته فاصله وجود داشته باشد. زیرا مدتی طول می‌کشد تا سلول‌های چربی آسیب دیده از بدن دفع شوند. در این بازه زمانی، شخص باید یک رژیم غذایی سالم را دنبال کند تا از تجمع مجدد چربی در زیر سطح پوست جلوگیری شود.
  4. نتایج این روش بلافاصله قابل مشاهده نیست. زیرا سلول‌های چربی به مرور زمان از بدن دفع می‌شود. برای دستیابی به نتایج بهتر، باید روند درمان را تا ۳ الی ۶ جلسه ادامه دهید.
  5. هیپرپلازی متناقض چربی، یکی دیگر از مهم‌ترین عوارض جانبی این روش است. در این حالت، اندازه سلول‌های چربی بعد از انجام کرایولیپولیز افزایش پیدا خواهد کرد.
  6. یکی دیگر از مهم‌ترین عوارض این روش، افزایش وزن است. یعنی ممکن است بافت چربی در نواحی دیگر بدن تجمع پیدا کند.

عوارض سایر روش‌ها مثل تجزیه چربی‌ها با لیزر، شامل کبودی و تورم و مواردی مانند این هستند. بهتر است با مراجعه به پزشکان با تجربه، احتمال بروز این عوارض را کاهش دهید.

پیکر تراشی بهتر است یا رژیم غذایی؟ 

یکی از مهم‌ترین سوالاتی که برای بسیاری از افراد ایجاد می‌شود، این است که پیکرتراشی انتخاب مناسبی برای کاهش وزن است یا رژیم غذایی؟ هر کدام از این روش‌ها به شکل خاصی بر تجزیه سلول‌های چربی و کاهش وزن تاثیر می‌گذارند. قطعاً دنبال کردن رژیم‌های غذایی سالم، انتخاب مناسب‌تر و بهتری برای لاغری است. 

این روش نه تنها با عوارضی مثل خونریزی و تورم همراه نیست، بلکه به بهبود سلامتی بدن کمک می‌کند و از بروز بسیاری از بیماری‌ها جلوگیری خواهد کرد. علاوه بر این، احتمال بازگشت وزن وجود ندارد. البته به شرط اینکه یک رژیم غذایی سالم را دنبال کنید و تحت نظر متخصصان تغذیه باشید.

 اما تکنیک‌های مختلف پیکر تراشی، با عوارضی مثل خونریزی، تورم و درد همراه هستند. همچنین در اغلب روش‌ها، احتمال بازگشت وزن وجود دارد. در کنار رژیم‌های غذایی، پیشنهاد می‌کنیم برنامه‌های ورزشی را دنبال کنید و فعالیت‌های بدنی انجام دهید. ورزش و تغذیه مکمل یکدیگر هستند. اگر تحت نظر مربیان ورزشی متخصصان حرفه‌ای باشید، در کوتاه‌ترین زمان ممکن به تناسب اندام می‌رسید.

سخن پایانی 

در این مطلب به طور کامل درباره عوارض پیکرتراشی توضیح داده شد. پیکر تراشی، شامل تکنیک‌های پیشرفته برای تجزیه سلول‌های چربی اضافی بدن و کاهش وزن یا کاهش سایز است. برخی از رایج‌ترین روش‌های پیکرتراشی شامل کرایولیپولیز، لیپوماتیک، لیپوساکشن و مواردی مانند این هستند. هر کدام از این روش‌ها مزایا و عوارض خاص خود را دارند. برخی از رایج‌ترین عوارض شامل خونریزی، تورم، درد شدید و مواردی مانند این هستند.

 پیکرتراشی به افرادی توصیه می‌شود که باید در بازه بسیار کوتاهی وزن کم کنند. به عنوان مثال، کاهش وزن قبل از انجام برخی جراحی‌ها ضروری است. در حالت عادی، پیشنهاد می‌کنیم روش‌های مفیدتر و سالم‌تر مثل رژیم غذایی و تمرینات ورزشی را امتحان کنید. متخصصان تغذیه مجموعه فیت کلاب، بهترین برنامه غذایی را در اختیار شما قرار می‌دهند تا وزن خود را کاهش دهید و به اندام ایده‌آل خود برسید. برای کسب اطلاعات بیشتر، پیشنهاد می‌کنیم با کارشناسان مجموعه تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

diet plan

درخواست مشاوره رایگان

loader...

درخواست شما با موفقیت ارسال شد!

کارشناسان فیت کلاب به زودی با شما تماس خواهند گرفت

برنامه تمرین
مقالات ویژه