برای درمان واریس چه بخوریم؟

برای درمان واریس چه بخوریم؟

یک ضرب المثل قدیمی وجود دارد که می‌گوید «سلامتی شما تحت تاثیر همان چیزی است که می‌خورید». در مورد سلامت رگ‌های بدن نیز این گفته کاملا صادق است. احتمالا شما هم درگیر مشکلاتی مانند واریس هستید. اگر می‌خواهید بدانید واریس و رژیم غذایی از چه نظر به هم مربوط هستند، این مطلب از مجله تخصصی فیت کلاب را تا آخر دنبال کنید. با اینکه یک رژیم غذایی نمی‌تواند واریس را به طور کامل درمان کند، اما می‌تواند علائم آن را کمتر کرده و کمک کند رگ‌های دیگر بدن، در آینده با این مشکل مواجه نشوند. کند شدن سرعت تبدیل رگ‌ها به رگ‌های واریسی از دیگر مزایای داشتن یک رژیم غذایی سالم است. 

واریس چیست؟ 

واریس یکی از بیماری‌های شایع مربوط به سیاهرگ‌ها است که حدود 20-10 درصد مردم دنیا با آن درگیر هستند. این بیماری در زنان شیوع بیشتری دارد و از هر چهار نفر، یک نفر مبتلا به واریس است. اما چرا واریس اتفاق می‌افتد؟ اگر دیواره رگ‌ها تضعیف شود، رگ‌های واریسی که بیشتر به رنگ آبی یا ارغوانی هستند نزدیک سطح پوست دیده می‌شوند. گاهی اوقات رگ‌های واریسی با رگ‌های عنکبوتی که مویرگ‌های نازک قرمز رنگی هستند و نزدیک سطح پوست قرار دارند، احاطه می‌شوند. رگ‌های واریسی اغلب روی ناحیه پاها و لگن دیده می‌شوند، اما امکان دارد روی پوست صورت و دست‌ها نیز مشاهده شود. 

علت بروز واریس

گفتیم که اگر دیواره رگ‌ها تضعیف شوند، واریس رخ خواهد داد، اما چرا دیواره رگ‌ها تضعیف می‌شوند؟ نشستن یا ایستادن برای مدت طولانی از جمله عواملی هستند که باعث می‌َشوند به رگ‌ها فشار وارد شود. در نتیجه فشار وارد شده، سیاهرگ‌ها کشیده می‌شوند و دیواره‌ آن‌ها دچار آسیب می‌شود. این آسیب به صورت رگ‌های متورم آبی یا ارغوانی زیر پوست مشخص می‌شوند. 

علائم بروز واریس

اگر روی ساق پاهایتان یا ناحیه لگن، سیاهرگ‌های پیچ خورده‌ای دارید که نزدیک سطح پوست هستند و می‌خواهید مطمئن شوید که این رگ‌ها واریس هستند، در اینجا یک چک لیست برای شما آورده شده است. 

  • درد شدید بعد از ایستادن یا نشستن برای مدت طولانی
  • تورم و گرفتگی عضلات ساق و مچ پا
  • سوزش و ضربان در ماهیچه‌های ساق پا
  • احساس خارش در اطراف رگ‌ها
  • تغییر رنگ پوست در نواحی که رگ‌ها دچار واریس شده‌اند. 
  • احساس درد و سنگینی در پاها

انواع واریس

داشتن یک رژیم غذایی درست و متناسب از جمله عواملی است که می‌تواند به درمان انواع واریس کمک کند. در ادامه انواع واریس را به طور مفصل برایتان شرح می‌دهیم. 

  • واریس عنکبوتی

واریس عنکبوتی را می‌توان به عنوان خفیف‌ترین واریس نام برد. در واریس عنکبوتی، سیاهرگ‌ها ظاهری شبیه به تار عنکبوت یا شاخه‌های درخت دارند. این نوع واریس معمولا غیر از ظاهر نامناسبی که به پوست می‌دهد، خطر چندانی ندارد. اما  اگر پروسه درمان را برای این واریس شروع نکنید، عوارض جدی‌تری مانند درماتیت، زخم‌های پوستی و درد شدید گریبانتان را خواهد گرفت. 

  • واریس متوسط

در واریس متوسط، سیاهرگ بدن افراد به صورت متورم، بزرگ و برجسته خواهد شد که از زیر پوست کاملا واضح و مشخص است. در این نوع واریس، سیاهرگ‌ها به رنگ ارغوانی مایل به آبی درمی‌آیند و در ابتدا ممکن است ظاهر نامناسبی به پوست شما بدهند، اما اگر جدی گرفته نشوند ممکن است فرد دچار عوارض شدیدتری شود. اگر متوجه شدید روی نواحی ساق پا و لگن رگ‌های واریسی دارید، به پزشک مراجعه کنید تا روشن شود دچار بیماری‌های مزمن دیگری به واسطه واریس شده‌اید یا خیر. سیاهرگ‌های واریسی که از نوع متوسط هستند، نمی‌توانند خون را به جریان دربیاورند، در نتیجه به جای اینکه خون به سمت قلب حرکت کند، درون سیاهرگ‌ها انباشته می‌شود. 

  • واریس شدید

اگر واریس متوسط را درمان نکنید، زمینه تبدیل شدن سیاهرگ‌ها به واریس شدید را فراهم کرده‌اید. همچنین در صورت درمان نشدن، طیف وسیعی از علائم را به صورت شدیدتر تجربه خواهید کرد. ضخیم شدن پوست و بافت‌های اطراف سیاهرگ‌های واریسی، ورم شدید، تغییر رنگ پوست در نزدیکی سیاهرگ‌های واریسی، زخم و ضایعات پوستی از جمله مواردی هستند که در صورت درمان نشدن واریس و تبدیل آن به واریس شدید، تجربه خواهید کرد. 

  • واریس بارداری

در زمان بارداری، میزان خونی که بدن ترشح می‌کند بیشتر از هر زمان دیگری است. فشار وارد شدۀ بیشتر به رگ‌ها، یکی از دلایلی است که مادر باردار را با واریس در ناحیه لگن، پا و فرج (ناحیه تناسلی خارجی زن) روبرو می‌کند. مادرانی که چندقلو باردار هستند، بیشتر از دیگر مادران باردار، در معرض ابتلا به سندروم PCS یا احتقان لگن هستند. این سندروم یکی از دلایلی است که باعث بروز واریس طیف متوسط تا شدید در پاها و لگن می‌شود و درد بیشتری را به مادر تحمیل می‌کند. 

چه کسانی بیشتر مبتلا به واریس می ‌شوند؟

چه کسانی بیشتر مبتلا به واریس می ‌شوند؟
چه کسانی بیشتر مبتلا به واریس می ‌شوند؟

شایع‌ترین دلایل بروز ابتلا به واریس در افراد مختلف، شامل موارد زیر می‌باشد. 

  • سن 
  • ژنتیک 
  • جنسیت
  • رژیم غذایی
  • بارداری
  • فشار روی شکم
  • سبک زندگی
  • تروما یا سابقه داشتن جراحی

راه ‌های تشخیص واریس

یکی از مهم‌ترین مراحل درمان واریس، تشخیص به موقع آن است. روش‌های مختلف تشخیص واریس شامل موارد زیر است. توجه کنید بعد از تشخیص به موقع واریس باید به متخصص قلب و عروق مراجعه کنید تا درمان مناسب نوع واریس خود را شروع کنید. 

  • سونوگرافی داپلر وریدی: با این روش پزشک از جهت جریان خون در رگ‌ها مطلع شود. 
  • سونوگرافی داپلکس: اندازه گیری سرعت جریان خون و ارائه تصاویر رنگی از ساختار رگ‌ها از کاربردهای این روش است. 
  • تست ترندلنبرگ: با این آزمایش، محل نقص در سیاهرگ‌ افراد واریسی را تعیین می‌کنند. 
  • سونوگرافی: برای تشخیص واریس به این روش، مقداری محلول حاجب وارد رگ‌ها کرده و جریان مایع را با اشعه ایکس بررسی می‌کنند. 
  • پلتیسموگرافی: با این تکنیک می‌توانند تغییراتی که در حجم اندام‌های بدن صورت می‌گیرد را اندازه گیری کنند. 

درمان واریس

امروزه راه‌های مختلفی برای درمان واریس پیشنهاد شده است. در صورت زیاد بودن شدت واریس باید روش جراحی را امتحان کنید که آخرین روش درمانی است. راه‌های درمان واریس در ادامه آورده شده است.

  • جوراب واریس
  • لیزر سطح پوست
  • لیزر درون عروقی
  • اسکلروتراپی
  •  آراف رادیوفرکانسی
  • جراحی ورید آندوسکوپی سیاهرگ
  •  برداشتن وریدها
  •  فلبکتومی

وضعیت بدنی من به چه صورت است ؟

باید بدونیم وضعیت تناسب اندام ما به چه شکلی هست ؟ لاغریم ، اضافه وزن داریم یا وزنمون ایده آل هست. برای این که متوجه این قضیه بشیم یک شاخص معروف به اسم BMI یا شاخص توده بدنی داریم. برای حساب کردنش باید قد و وزنمون رو با جنسیت توی فرمول بزاریم از طریق جدول ها ببینیم توی چه شرایطی هستیم، اما اصلا نگران نباشید نیازی به حساب و کتاب کردن نیست. فقط کافی فرم زیر رو پر کنید و تا به صورت اتوماتیک شاخص توده بدنی شما حساب بشه و وضعیت بدنتون رو به شما نشان بده. بعد از پر کردن فرم اگر فکر کردی نیاز به یک برنامه اختصاصی تمرین و تغذیه دارید که با کمترین هزینه براتون طراحی و ارسال بشه کافی روی دکمه درخواست مشاوره کلیک کنی مشخصاتت رو بزنی تا کارشناس های ما تو اولین فرصت ( معمولا 2 روز بعد ) باهاتون تماس بگیرن و برای رسیدن به هدف راهنماییتون کنند. اگر هم عجله دارید برای دریافت برنامه اختصاصی می تونید توی سایت ثبت نام کنید و سفارش طراحی برنامه تمرین و تغذیه رو از قسمت دریافت برنامه جدید خودتون رو ثبت کنید.

 

محاسبه BMI - شاخص توده بدنی

bmi
loader...

 

برای درمان واریس چه چیزهایی بخوریم؟

بعضی غذاها حاوی موادی هستند که التهاب را از بین برده و گردش خون را در بدن بهتر می‌کنند. این غذاها یکی از درمان‌های خانگی برای رفع واریس هستند. با ما همراه باشید تا با این غذاها آشنا شوید. 

  • غذاهای حاوی آنتی اکسیدان

بیوفلاونوئیدها را می‌توانید به صورت طبیعی در گیاهان، میوه‌ها و سبزیجات بیابید. بیوفلاونوئیدها باعث تقویت دیواره‌رگ‌ها می‌شوند و از تشکیل شدن رادیکال‌های آزاد درون رگ‌ها جلوگیری می‌کنند. همچنین یو فلاونوئیدها می‌توانند ظاهر رگ‌های واریسی را بهتر کنند. انواع توت‌ها مانند توت فرنگی، بلوبری و زغال اخته، مرکبات و بسیاری از سبزیجات حاوی این ماده شگفت انگیز هستند. 

  • غذاهای حاوی انواع ویتامین

وجود ویتامین‌ها، سلامت رگ‌ها را تضمین می‌کند. ویتامین‌هایی مانند C، E و ویتامین‌های گروه B بسیار کمک کننده خواهد بود. 

  • ویتامین C

 پرتقال، لیمو، فلفل تند و بروکلی از جمله منابع غنی از ویتامین سی هستند. این ویتامین به ساخت بیشتر کلاژن و الاستین که برای ترمیم، تقویت، منعطف و ارتجاعی نگه داشتن رگ‌ها ضروری است، کمک می‌کند. 

  • ویتامین E

 مرکبات و سبزیجاتی که برگ سبز دارند حاوی ویتامین E بسیاری هستند. قوی‌تر شدن رگ‌ها، مقابله با التهاب و بهبود گردش خون از جمله کارهایی است که ویتامین E انجام می‌دهد. جلوگیری از تجمع پلاکت، رقیق کردن خون به صورت طبیعی، جلوگیری از تشکیل لخته خون و چسبیدن خون به دیواره عروق از جمله مزایای دیگر خوردن غذاهای حاوی ویتامین ای می‌باشد. 

  • ویتامین‌ های گروه B

یکی از ویتامین‌هایی که بسیار برای تقویت دیواره رگ‌ها مفید هستند، ویتامین‌های گروه ب هستند. این ویتامین در جگر، گندم، جو، حبوبات و فلفل قرمز بسیار یافت می‌شود. 

  • غذاهای حاوی فیبر

هرچقدر میزان فیبری که دریافت می‌کنید بیشتر باشد، دفع غذاها نیز برایتان آسان‌تر خواهد بود و دچار یبوست نخواهید شد. یبوست باعث فشار روی رگ‌ها و ابتلا به واریس می‌شود. غلات، حبوبات، سبزیجات و میوه‌های تازه از جمله منابع مهم دارای فیبر هستند. بذر کتان نیز علاوه بر جلوگیری از یبوست در درمان واریس با داشتن امگا 3 که یک ماده ضد التهابی می‌باشد پیشگیری می‌کند. 

  • غذاهای حاوی منیزیم

منیزیم چهارمین ماده از لحاظ فراوانی در بدن ما است. اما حدود 80 درصد افراد بزرگسال دچار کمبود منیزیم هستند. اگر منیزیم بدن کم باشد، فشار خون بیشتر می‌شود، خون در سیاهرگ‌ها جمع می‌شود و عضلات پا دچار گرفتگی می‌شوند که از دلایلی اصلی واریس می‌باشند. موز، سیب زمینی و سبزیجات با برگ سبز از جمله غذاهایی هستند که حاوی منیزیم زیادی هستند و شما را از شر واریس می‌رهانند. 

  • ادرار آورهای طبیعی

اگر پتاسیم در بدن کم باشد یا سدیم بیش از حد باشد، بدن برای حل این مشکل مقداری آب نگه می‌دارد. این قضیه روی میزان حجم خون تاثیر می‌گذارد و با بیشتر شدن حجم خون، فشار بیشتری روی سیاهرگ‌ها و دریچه‌ها آنان وارد می‌کند. در نتیجۀ این امر، ضعف بیشتر سیاهرگ‌ها و افزایش خطر احتمال ابتلا به واریس رخ می‌دهد. مصرف سبزیجات تازه مانند ریحان، خیار، جعفری، رازیانه، جو دو سر و کرفس تاثیر خوبی دارد روی کاهش خطر احتمال ابتلا به واریس دارد. 

  • خاکشیر

خاکشیر از گذشته تا کنون به دلیل خواص ضد التهابی، ضد درد، آنتی اکسیدانی و تب‌بر بودن، از جمله مواردی است که خطر ابتلا به واریس را کاهش می‌دهد. 

کلام آخر

واریس فقط برای پاها نیست، دست و صورت نیز دچار واریس می‌شوند. پس از مشاهده علائم اولیه بهتر است سریعا به پزشک قلب و عروق مراجعه کنید تا بتوانید سریع‌ترین نتیجه را از درمان بگیرید. هرچند که روش‌های زیادی برای درمان واریس وجود دارد، اما بهترین و سریع‌ترین روش، استفاده از لیزر است. در کنار لیزر استفاده از روش‌های درمان خانگی و مواد غذایی نیز می‌تواند کمک شایانی به بهبود سریع واریس بکند. 

مجموعه تخصصی فیت کلاب با در اختیار داشتن متخصصان، مربیان ورزشی و کارشناسان تغذیه مجرب می‌تواند به شما کمک کند با رژیم غذایی و انجام حرکات ورزشی میزان واریس خود را کمتر کنید. رژیم غذایی که مجموعه فیت کلاب در اختیارتان می‌گذارد شخصی سازی شده است. به این معنی که رژیم غذایی هر فرد با توجه به سن، جنسیت، شرایط بدنی و سوابق بیماری مختص همان فرد است. برای اینکه اطلاعات بیشتری کسب کنید یا اگر درخواست جلسات مشاوره دارید، می‌توانید با شماره‌های موجود در سایت تماس بگیرید تا با کارشناسان این مجموعه در ارتباط باشید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

diet plan

درخواست مشاوره رایگان

loader...

درخواست شما با موفقیت ارسال شد!

کارشناسان فیت کلاب به زودی با شما تماس خواهند گرفت

برنامه تمرین
مقالات ویژه