چگونه اسید اوریک را پایین بیاوریم؟

چگونه اسید اوریک را پایین بیاوریم؟

اغلب افراد اطلاعاتی درباره میزان اسید اوریک طبیعی خون ندارند. اسید اوریک بالا شما را در معرض ابتلا به بیماری‌هایی مانند نقرس قرار می‌دهد و بسیار خطرناک است. روش‌های مختلفی برای کاهش اسید اوریک وجود دارد. بهترین و مناسب‌ترین روش، تغییر سبک زندگی و تغییر رژیم غذایی است. افزایش سطح این ماده در بدن، با عنوان هایپر اوریسم شناخته می‌شود. هایپر اوریسم خطر بروز بیماری نقرس را افزایش می‌دهد و باعث ایجاد درد در مفاصل می‌شود.

 همچنین باعث اسیدی شدن خون و ادرار خواهد شد. عوامل مختلفی بر تجمع بیش از حد اسید اوریک در بدن تاثیرگذار هستند. برخی از این عوامل شامل رژیم غذایی، چاقی یا اضافه وزن، ژنتیک و مواردی مانند این هستند. در ادامه این مطلب از مجله تخصصی فیت کلاب قصد داریم به طور کامل توضیح دهیم که چگونه اسید اوریک را پایین بیاوریم. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

اسید اوریک چیست؟

قبل از هر چیزی، بهتر است بدانید اسید اوریک چیست. این ماده در اثر تجزیه شیمیایی ترکیباتی به نام پورین تولید می‌شود. در واقع اسید اوریک یک ماده زائد و غیر مفید در بدن است که بعد از مدتی وارد جریان خون می‌شود. سپس وارد کلیه‌ها شده و به درون ادرار منتقل می‌شود. در واقع کلیه‌ها این ماده را دفع می‌کنند.

 با این حال اختلال در عملکرد کلیه، باعث تجمع بیش از حد اسید اوریک در خون می‌شود. اگر این ماده به درستی در بدن فیلتر نشود، شخص به عارضه‌ای به نام هایپر اوریسم مبتلا خواهد شد. این عارضه باعث تشکیل کریستال می‌شود. این کریستال‌ها در مفاصل قرار می‌گیرند و خطر بروز بیماری‌هایی مانند نقرس و آرتریت را افزایش می‌دهند.

 حدود ۲۰ درصد از افرادی که به هایپر اوریسم مبتلا هستند، در معرض خطر بیماری نقرس قرار دارند. اگر به بیماری‌های مانند پسوریازیس، کم کاری تیروئید و چاقی مبتلا هستید، امکان تجمع اسید اوریک در بدن شما وجود دارد. خوشبختانه می‌توان سطح این ماده را با انجام آزمایش خون اندازه‌گیری کرد. میزان اسید اوریک خون بانوان باید کمتر از ۶ میلی‌گرم در دسی لیتر باشد. این مقدار برای آقایان کمتر از ۷ میلی‌گرم در دسی لیتر است.

روش های کاهش اسید اوریک خون 

روش های کاهش اسید اوریک خون 
روش های کاهش اسید اوریک خون

همانطور که گفته شد، روش‌های کاهش اسید اوریک خون بسیار متعدد هستند. در ادامه برخی از این روش‌ها را به شما معرفی می‌کنیم: 

  • افزایش مصرف فیبر 

یکی از ساده‌ترین روش‌های کاهش سطح این ماده، افزایش مصرف فیبر است. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد، فیبر به دفع اسید اوریک در از بدن کمک می‌کند. علاوه بر این، فیبر باعث تنظیم سطح قند خون و انسولین در بدن می‌شود. این ماده باعث افزایش سیری می‌شود و از پرخوری شدید جلوگیری می‌کند. 

متخصصان تغذیه معتقد هستند، افراد بزرگسال باید حداقل ۲۲ تا ۳۴ گرم فیبر به صورت روزانه مصرف کنند. برخی از منابع طبیعی فیبر شامل نخود، عدس، آجیل، جو دوسر و مواردی مانند این هستند. نکته مهم این است که فیبر را به آرامی به رژیم غذایی خود اضافه کنید. مصرف ناگهانی و شدید این ماده باعث بروز مشکلات گوارشی می‌شود.

  • کاهش مصرف پورین

کمتر کسی نام پورین را شنیده است. پورین نوعی ماده شیمیایی است که به صورت طبیعی در بدن وجود دارد. البته برخی مواد غذایی نیز حاوی پورین هستند. برخی از مواد غذایی، شامل گوشت‌، مرغ و غذاهای دریایی هستند. این مواد غذایی باعث افزایش سطح اسید اوریک خون می‌شوند. 

بیشتر مردم بدون اینکه بدانند، مقدار زیادی پورین مصرف می‌کنند. اگر به دنبال روش‌های مناسب برای کاهش سطح اسید اوریک خون هستید، پیشنهاد می‌کنیم مصرف مواد غذایی زیر را کاهش دهید. غذاها و میوه های کاهش دهنده اسید اوریک شامل موارد زیر هستند: 

  • گوشت های اندام مانند جگر یا کلیه
  • صدف و ماهی‌های روغنی مانند ماهی تن
  • برخی سبزیجات از جمله مارچوبه، قارچ و اسفناج
  • سس
  • آجیل و کره بادام زمینی
  • تخم مرغ
  • پنیر، شیر و ماست
  • گیلاس و سایر میوه‌ها

به طور کلی، دنبال کردن رژیم‌های غذایی مناسب به کاهش سطح این ماده کمک می‌کند. برای اثبات این مسئله، یک پژوهش در سال ۲۰۱۶ در مجله آرتریت و روماتولوژی کالج آمریکایی منتشر شد. نتیجه مطالعه نشان داد دنبال کردن رژیم‌های غذایی مناسب برای بازه زمانی ۳۰ روز، سطح اسید اوریک را تا ۱.۳ میلی گرم در دسی لیتر کاهش می‌دهد.

  • مصرف ویتامین C

برخی پژوهش‌ها نشان می‌دهد، این ویتامین باعث کاهش سطح اسید اوریک خون می‌شود. برای اثبات این مسئله، یک پژوهش در سال ۲۰۰۵ انجام شد. نتیجه این پژوهش در مجله آرتریت و روماتیسم منتشر شد. در این تحقیق، از شرکت کنندگان درخواست شد تا به صورت روزانه ۵۰۰ میلی‌گرم مکمل‌های حاوی ویتامین C مصرف کنند و این کار را برای بازه زمانی دو ماه ادامه دهند. 

نتیجه پژوهش نشان داد، سطح اسید اوریک به صورت قابل توجهی کاهش می‌یابد. به گونه‌ای که در اغلب شرکت کنندگان، به نیم میلی‌گرم در دسی‌لیتر رسیده بود. با این حال، مصرف ویتامین C به همه افراد توصیه نمی‌شود. به عنوان مثال، ممکن است بیماران مبتلا به نقرس کاندیدای مناسبی برای مصرف این ویتامین نباشند.

 برای اثبات این مسئله، یک پژوهش در سال ۲۰۱۳ انجام شد. نتیجه این پژوهش نشان داد، مصرف این ویتامین تاثیر چندانی بر سطح اسید اوریک بیماران مبتلا به نقرس ندارد. همچنین اگر سنگ کلیه دارید، باید برای مصرف این ماده با پزشک مشورت کنید. زیرا ممکن است ویتامین C باعث افزایش خطر تشکیل سنگ کلیه شود.

  • کاهش مصرف نوشیدنی‌ های شیرین و الکل

یکی از بهترین روش‌های کاهش سطح اسید اوریک خون، کاهش مصرف نوشیدنی‌های شیرین و نوشیدنی‌های الکلی است. اخیراً یک نظرسنجی در سازمان ملی سلامت و تغذیه ایالات متحده آمریکا انجام شد. بر اساس این نظرسنجی، نوشیدن آب جو و مشروب باعث افزایش سطح اسید اوریک خون می‌شود. نوشیدنی‌های الکلی می‌توانند به تجزیه پورین خون کمک کنند.

 در نتیجه، سطح اسید اوریک در بدن افزایش پیدا می‌کند. بر اساس مطالعات انجام شده، آبجو حاوی مقدار زیادی پورین است. علاوه بر این، نوشیدنی‌های الکلی باعث دهیدراته شدن بدن می‌شوند. این مسئله به نوبه خود بر سطح اسید اوریک خون تاثیر می‌گذارد. همچنین نوشیدنی‌های الکلی از دفع اسید اوریک در بدن جلوگیری می‌کنند.

 نوشیدنی‌های گازدار حاوی مقدار زیادی شکر یا شربت ذرت با فروکتوز بالا هستند. این ترکیبات نیز باعث افزایش سطح اسید اوریک می‌شوند. زیرا بدن شما هنگام تجزیه فروکتوز پورین تولید می‌کند. برای کاهش سطح اسید اوریک خون، باید از مصرف مشروب، آبجو، نوشیدنی‌های گازدار، آبمیوه‌های شیرین و مواردی مانند این خودداری کنید. 

  • نوشیدن قهوه 

یکی دیگر از مهم‌ترین اقدامات برای کاهش سطح اسید اوریک، نوشیدن قهوه است. قهوه حاوی ترکیبات آنتی اکسیدانی که فواید گوناگونی برای بدن دارند. یکی از مهم‌ترین ترکیبات آنتی اکسیدانی، اسید کلروژنیک نام دارد که از بروز بیماری نقرس جلوگیری می‌کند. برای اثبات این مسئله، یک پژوهش در سال ۲۰۰۷ انجام شد. در این پژوهش مردانی که به صورت روزانه ۴ تا ۵ فنجان قهوه می‌نوشیدند، با آقایانی که قهوه نمی‌نوشیدند مقایسه شدند.

 نتیجه این پژوهش نشان داد مردانی که قهوه مصرف می‌کنند، تا ۴۰ درصد کمتر از سایر مردان در معرض ابتلا به بیماری نقرس قرار می‌گیرند.  مصرف ۴ تا ۵ فنجان قهوه طی روز، برای افراد بزرگسال بی‌خطر است. اما مصرف بیش از حد قهوه، باعث بروز عوارض جانبی مانند سردرد، بی‌خوابی و مشکلات عصبی می‌شود.

  • کاهش وزن 

کاهش وزن و لاغر شدن، یکی از بهترین روش‌های کاهش فوری اسید اوریک است. بر اساس پژوهش‌های انجام شده، چاقی یا اضافه وزن از دفع اسید اوریک جلوگیری می‌کند. در واقع اضافه وزن شدید باعث کاهش کارایی کلیه می‌شود. در نتیجه، کلیه نمی‌تواند به راحتی اسید اوریک را از طریق ادرار دفع کند. 

خطر ابتلا به بیماری نقرس در افراد چاق حدود ۱۰ برابر بیشتر از سایر افراد است. برای اثبات این مسئله، یک پژوهش در سال ۲۰۱۷ روی ۴۶۷۶ فرد چینی انجام شد. تمامی این افراد اسید اوریک بالایی داشتند. نتیجه مطالعه نشان داد،  کاهش وزن شرکت کنندگان به صورت مستقیم با کاهش سطح اسید اوریک مرتبط است.

  • عدم مصرف برخی دارو ها

برای تنظیم سطح این ماده، بهتر است از مصرف برخی داروها خودداری کنید. زیرا بعضی از داروها باعث افزایش سطح اسید اوریک خون می‌شوند و حجم ادرار را کاهش می‌دهند. بعضی از این داروها شامل موارد زیر هستند:

  • دیورتیک ها مثل (Demadex) (تورسماید)، (Microzide) (هیدروکلروتیازید)، و (Thaliton) (کلرتالیدون)
  • آنتی بیوتیک‌ها مانند ریفاتر (پیرازینامید) و میامبوتول (اتامبوتول)
  • داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی مانند (Gengraf) (سیکلوسپورین)

مصرف آسپرین با دوز پایین نیز تا حدودی بر افزایش سطح اسید اوریک موثر است. زیرا توانایی کلیه‌ها را برای دفع این ماده کاهش می‌دهد. به طور کلی، بهتر است قبل از مصرف داروی کاهش اسید اوریک، با پزشک مشورت کنید. لازم است شرایط جسمانی خود را به پزشک توضیح دهید. سپس پزشک می‌تواند بهترین داروها را براب شما تجویز کند.

  • تغییر سبک زندگی 

همانطور که گفته شد، تغییر سبک زندگی تاثیر بسیار زیادی بر میزان اسید اوریک بدن دارد. یکی از مهم‌ترین اقداماتی که می‌توانید انجام دهید، مصرف آب و مایعات است. سعی کنید بدن خود را هیدراته نگه دارید. زیرا هیدراته ماندن بدن به دفع اسید اوریک اضافی کمک می‌کند. 

به صورت روزانه ۲ تا ۳ لیتر آب بنوشید. به این ترتیب، اسید اوریک بیشتری از بدن شما دفع خواهد شد. در قدم دوم، می‌توانید مصرف نوشیدنی‌های الکلی را کاهش دهید که به طور کامل درباره آن توضیح داده شد. به طور کلی توصیه می‌کنیم تحت نظر متخصصان تغذیه قرار بگیرید و به رژیم غذایی خود توجه داشته باشید.

  • کاهش استرس 

استرس و اضطراب شدید، یکی از مهم‌ترین دلایل افزایش اسید اوریک در بدن است. به طور کلی استرس، کاهش کیفیت خواب و عدم تحرک، باعث افزایش التهابات بدن می‌شوند و خطر بروز بسیاری از بیماری‌ها را افزایش می‌دهند. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم تمرینات تنفسی مانند یوگا انجام دهید تا اضطراب شما کاهش پیدا کند.

 علاوه بر این، بهتر است به برخی نکات دیگر توجه داشته باشید. به عنوان مثال، از مصرف کافئین بعد از ناهار خودداری کنید. در ساعات منظمی بخوابید و بیدار شوید. بیشتر از دو الی سه ساعت در مقابل صفحه نمایشگر لبتاپ یا گوشی تلفن همراه قرار نگیرید.

وضعیت بدنی من به چه صورت است ؟

باید بدونیم وضعیت تناسب اندام ما به چه شکلی هست ؟ لاغریم ، اضافه وزن داریم یا وزنمون ایده آل هست. برای این که متوجه این قضیه بشیم یک شاخص معروف به اسم BMI یا شاخص توده بدنی داریم. برای حساب کردنش باید قد و وزنمون رو با جنسیت توی فرمول بزاریم از طریق جدول ها ببینیم توی چه شرایطی هستیم، اما اصلا نگران نباشید نیازی به حساب و کتاب کردن نیست. فقط کافی فرم زیر رو پر کنید و تا به صورت اتوماتیک شاخص توده بدنی شما حساب بشه و وضعیت بدنتون رو به شما نشان بده. بعد از پر کردن فرم اگر فکر کردی نیاز به یک برنامه اختصاصی تمرین و تغذیه دارید که با کمترین هزینه براتون طراحی و ارسال بشه کافی روی دکمه درخواست مشاوره کلیک کنی مشخصاتت رو بزنی تا کارشناس های ما تو اولین فرصت ( معمولا 2 روز بعد ) باهاتون تماس بگیرن و برای رسیدن به هدف راهنماییتون کنند. اگر هم عجله دارید برای دریافت برنامه اختصاصی می تونید توی سایت ثبت نام کنید و سفارش طراحی برنامه تمرین و تغذیه رو از قسمت دریافت برنامه جدید خودتون رو ثبت کنید.

 

محاسبه BMI – شاخص توده بدنی

bmi
loader...

 

نشانه های اسید اوریک بالا چیست؟

نشانه های اسید اوریک بالا چیست؟
نشانه های اسید اوریک بالا چیست؟

برخی از مهم‌ترین نشانه‌های اسید اوریک بالا شامل موارد زیر هستند: 

  • درد شدید مفصل (معمولاً در شست پا)
  • مفاصل متورم و ملتهب
  • قرمزی و حساسیت در نواحی آسیب دیده
  • ناراحتی یا سفتی مداوم
  • ایجاد کریستال‌های اسید اوریک در زیر پوست
  • یبوست
  • پوست خشک
  • حملات مکرر نقرس
  • خستگی و بی حالی

سخن پایانی

در این مطلب به طور کامل درباره روش‌های کاهش اسید اوریک توضیح داده شد. عوامل مختلف مثل ژنتیک، چاقی یا ابتلا به برخی بیماری‌ها، باعث افزایش سطح اسید اوریک خون می‌شوند. تجمع بیش از حد این ماده در خون، آسیب شدیدی به بدن شما وارد می‌کند. بنابراین بهتر است از برخی راهکارها برای کاهش این ماده استفاده کنید.

 به عنوان مثال، می‌توانید سبک زندگی یا رژیم غذایی خود را تغییر دهید. همچنین بهتر است از مصرف برخی داروها خودداری کنید و تحرک کافی داشته باشید. یکی از بهترین روش‌های تنظیم سطح این ماده، دنبال کردن رژیم‌های غذایی سالم است. متخصصان تغذیه مجموعه فیت کلاب، بهترین برنامه غذایی را در اختیار شما قرار می‌دهند تا بدنی سالم داشته باشید و به تناسب اندام برسید. برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان این مجموعه تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

درخواست مشاوره رایگان

diet plan
loader...

درخواست شما با موفقیت ارسال شد!

کارشناسان فیت کلاب به زودی با شما تماس خواهند گرفت

برنامه تمرین
مقالات ویژه