بادام زمینی در بارداری ؛ فواید و مضرات مصرف بادام زمینی در دوران بارداری

معمولاً در ارتباط با دوره بارداری، سوالات مختلفی در ذهن بانوان شکل می‌گیرد. یکی از این سوال‌ها، مربوط به نحوه مصرف آجیل‌ها است. در دوران حاملگی، زن فرد باردار به مواد مغذی بیشتر و کامل‌تری نیاز دارد. به همین دلیل، تمایل بیشتری به مصرف آجیل‌ها پیدا می‌کند. یکی از مغزهای پرطرفدار و پرمصرف بین مردم مختلف، بادام زمینی است. البته بادام زمینی می‌تواند موجب بروز عوارض مختلفی در برخی از افراد شود.

به همین دلیل، برخی افراد نسبت به مصرف بادام زمینی، حساسیت دارند. به همین علت، یکی از نگرانی‌هایی که ذهن بانوان باردار را به خود مشغول می‌کند این است که آیا مصرف بادام زمینی در بارداری مضر است یا خیر؟ در ادامه این مطلب از مجله تخصصی فیت کلاب، این  پرسش را به طور کامل مورد بررسی قرار داده و به یک جواب درست می‌رسیم. خواص و مضرات احتمالی مصرف بادام زمینی در دوران بارداری نیز در این مطلب بررسی می‌شود.

ارزش غذایی بادام زمینی چقدر است؟

پیش از بررسی ضررها و خواص احتمالی بادام زمینی در بارداری، لازم است ابتدا با ارزش غذایی این آجیل آشنا شویم. بادام زمینی یک آجیل پرمصرف در سراسر دنیا به شمار می‌رود و خواص بسیار زیادی دارد. در هر 100 گرم مغز بادام زمینی، حدود 25 گرم پروتئین وجود دارد. وجود این مقدار از پروتئین در بادام زمینی، به معنای غنی بودن این ماده غذایی نسبت به پروتئین است.

در هر 100 گرم بادام زمینی، حدود 48 گرم چربی مفید و غیر اشباع نیز وجود دارد. این میزان چربی مفید، می‌تواند نیاز بدن نسبت به چربی مفید را برطرف کند. در مقدار وزن ذکر شده (100 گرم) از بادام زمینی، تنها حدود 20 گرم کربوهیدرات وجود دارد و 9 گرم از این کربوهیدرات‌ها، شامل فیبرها می‌شود. بادام زمینی همچنین سرشار از ویتامین E، کلسیم، فسفر، منیزیم و روی است. به طور کلی با وجود چنین حجمی از مواد مغذی در بادام زمینی، می‌توان این ماده غذایی را یک منبع غذایی نسبتاً کامل دانست.

آیا مصرف بادام زمینی در بارداری ضرر دارد؟

آیا مصرف بادام زمینی در بارداری ضرر دارد؟
آیا مصرف بادام زمینی در بارداری ضرر دارد؟

در این بخش به پرسش اصلی ذکر شده در ابتدای این مطلب می‌پردازیم. این پرسش مربوط به مضر بودن یا مضر نبودن بادام زمینی در دوران بارداری می‌شود. بسیاری از افراد، مصرف بادام زمینی در بارداری را برای مادر و جنین مضر می‌دانند. علت چنین تصوری این است که برخی افراد، نسبت به مصرف بادام زمینی آلرژی دارند. مادرانی که حساسیتی به بادام زمینی ندارند، در طول بارداری خود می‌توانند بادام زمینی را در رژیم غذایی خود قرار دهند. 

البته این کار باید تحت نظر یک پزشک متخصص صورت بگیرد. تحقیقات نشان می‌دهد، نوزاد مادرانی که در طول بارداری خود به اندازه کافی آجیل مصرف می‌کنند، کمتر مبتلا به آلرژی‌های مختلف می‌شوند. البته چنین مسئله‌ای در صورتی صدق می‌کند که مادر یا یکی از بستگان نزدیک مادر، دچار آلرژی نباشد. در صورت داشتن سابقه خانوادگی و حساسیت به بادام زمینی، بهتر است این ماده مغذی را تحت نظر یک پزشک متخصص وارد رژیم غذایی خود کنید.

فواید مصرف بادام زمینی در دوران بارداری

فواید مصرف بادام زمینی در دوران بارداری
فواید مصرف بادام زمینی در دوران بارداری

با توجه به خواص ویژه‌ و ارزش غذایی بالای بادام زمینی، این ماده خوراکی می‌تواند گزینه‌ای عالی برای مصرف در طول دوران بارداری باشد. البته باید به تمامی نکاتی که در بخش قبلی این مطلب ذکر شد نیز توجه ویژه و دقیقی داشته باشید. در ادامه این بخش، به بررسی فواید بادام زمینی برای مادر و جنین می‌پردازیم. 

  • بهبود رشد مغزی جنین

مواد مغذی بسیار زیادی که در بادام زمینی وجود دارند، می‌توانند به روند رشد مغزی جنین، کمک بسیاری کنند. زیرا بافت مغز جنین برای رشد کافی و صحیح، به مواد مغذی کافی نیاز دارد. همچنین وجود پتاسیم، فسفر و منیزیم در بادام زمینی، باعث می‌شود احتمال بروز التهابات و هرگونه آسیب به مغز جنین کاهش یابد. در نتیجه با مصرف بادام زمینی در بارداری، می‌توان فرزند باهوش‌تری را به دنیا آورد. 

  • پیشگیری از بروز بیماری ‌ها

وجود عنصر منگنز در بادام زمینی، می‌تواند بدن جنین را از احتمال ابتلا به بیماری‌هایی مانند دیابت، در امان نگه دارد. این امر یک مزیت بزرگ در ارتباط با مصرف بادام زمینی در بارداری به شمار می‌رود.

  • تنظیم سطح فشار خون

یک خانم باردار با مصرف بادام زمینی می‌تواند سطح فشار خون خود را در حالت متعادل نگه دارد. چربی‌های مفید موجود در بادام زمینی، باعث ایجاد این مزیت شده‌اند. ابتلای مادر به فشار خون، می‌تواند علاوه بر مادر، برای جنین نیز خطرناک باشد. بنابراین مصرف درست بادام زمینی می‌تواند احتمال بروز فشار خون در مادر را کاهش دهد.

  • بهبود شرایط پوستی

ویتامین E موجود در بادام زمینی، می‌تواند به بهبود شرایط پوستی مادر کمک زیادی کند. با توجه به عدم استفاده بانوان باردار از محصولات پوستی در طول دوران حاملگی، مصرف بادام زمینی می‌تواند از بروز مشکلات پوستی در این دوران، جلوگیری کند.

  • دارای خواص آنتی اکسیدانی

وجود آنتی اکسیدان‌های بسیار زیاد در بافت بادام زمینی، به بدن مادر و جنین کمک بسیاری می‌کند. به عنوان مثال، آنتی اکسیدان‌های موجود در این ماده غذایی، می‌توانند بدن مادر و جنین را در برابر سوخت و ساز ناسالم ایمن کنند. علاوه بر آن، آنتی اکسیدان‌های موجود در بادام زمینی، استقامت جسمی مادر را (برای تحمل دوره بارداری) بالا می‌برند. همچنین می‌توانند به صورت مستقیم روی رشد و سلامت بدن جنین، تاثیر گذار باشند.

  • کاهش میزان استرس

در طول دوران حاملگی (به دلیل شرایط خاص مادر و تغییرات هورمونی که اتفاق می‌افتد)، بالا رفتن سطح استرس و اضطراب مادر، امری طبیعی است. اما در هر صورت، بروز استرس می‌تواند هم برای مادر و هم برای جنین، مضر واقع شود. مصرف بادام زمینی در بارداری،می‌تواند سطح استرس مادر را کاهش دهد. ویتامین‌ها و مواد مغذی موجود در بادام زمینی، موجب آرامش بیشتر فرد مصرف کننده می‌شود. به همین دلیل، مصرف بادام زمینی به بانوان باردار (بانوانی که سابقه آلرژی نسبت به بادام زمینی ندارند) توصیه می‌شود.

  • بهبود وضعیت انرژی بدن

با توجه به سوخت و ساز بدن بانوان باردار در طول دوران بارداری، ممکن است مادر احساس خستگی و افت انرژی داشته باشد. بروز این اتفاق، یک امر شایع است. زمانی که بدن دچار کمبود انرژی شود، فرد از لحاظ عصبی تحت فشار قرار می‌گیرد. این امر می‌تواند موجب ایجاد مشکلات دیگری برای شخص عصبی شود. با مصرف بادام زمینی می‌توان از بروز چنین مشکلاتی پیشگیری کرد. بادام زمینی به دلیل داشتن مواد مغذی بسیار زیاد، یک گزینه خوب برای در قرار گرفتن در رژیم غذایی روزانه است. شما می‌توانید در کنار وعده‌های اصلی غذایی یا به عنوان میان وعده، از بادام زمینی نیز استفاده کنید.

  • بهبود وضعیت استخوان

برای افزایش تراکم استخوانی کودک، بهتر است مادر باردار، مصرف بادام زمینی را از دوران بارداری خود آغاز کند. با توجه به میزان بالای کلسیمی که در بادام زمینی وجود دارد، این ماده غذایی می‌تواند یک گزینه بسیار عالی برای حفظ بافت استخوانی جنین محسوب شود.

از کجا بفهمیم نسبت به بادام زمینی آلرژی داریم؟

برخی از افراد پس از مصرف بادام زمینی، سریعاً دچار آلرژی و عارضه‌های مختلف می‌شوند. اگر جزء این دسته از افراد نیستید، می‌توانید مصرف بادام زمینی را در برنامه غذایی خود قرار دهید. در ادامه، برخی از متداول‌ترین نشانه‌های وجود آلرژی نسبت به بادام زمینی، به شما معرفی می‌شوند. اگر پس از مصرف بادام زمینی با عارضه‌های زیر رو مواجه شدید، باید هر چه سریع‌تر مصرف این ماده غذایی را قطع کرده و به یک پزشک متخصص مراجعه کنید. زیرا اگر به بادام زمینی آلرژی داشته باشید، مصرف آن می‌تواند عوارض خطرناک و زیان باری را برای شما در پی داشته باشد.

  1. بروز تورم در نواحی چشم، گلو، صورت یا  لب‌ها
  2. بروز مشکل در تنفس و حالت تنگی نفس
  3. رنگ پریدگی در پوست
  4. ایجاد حس گیجی
  5. حس داغ شدن ناگهانی در بدن
  6. خارش در بخش‌های مختلف پوست
  7. کهیر
  8. حالت تهوع و بالا آوردن
  9. گرفتگی در عضلات
  10. در دوران بارداری، باید چه مقدار بادام زمینی مصرف کنیم؟

نمی‌توان برای همگی بانوان باردار، مصرف میزان یکسانی از بادام زمینی را توصیه کرد. تشخیص میزان مورد نیاز مصرف بادام زمینی در طول دوران باردای، به شرایط بدنی مادر، نیاز جنین و وضعیت اشتها و رژیم غذایی مادر بستگی دارد. تشخیص این میزان، باید توسط یک پزشک متخصص صورت بپذیرد. به همین دلیل بهتر است برای تعیین اندازه دقیق مصرف بادام زمینی، حتما با یک پزشک متخصص مشورت کنید. اما به طور کلی، مصرف 8 الی 10 عدد بادام زمینی در طول روز، می‌تواند مقدار مناسبی از مواد مغذی مورد نیاز بدن را تامین کند.

وضعیت بدنی من به چه صورت است ؟

باید بدونیم وضعیت تناسب اندام ما به چه شکلی هست ؟ لاغریم ، اضافه وزن داریم یا وزنمون ایده آل هست. برای این که متوجه این قضیه بشیم یک شاخص معروف به اسم BMI یا شاخص توده بدنی داریم. برای حساب کردنش باید قد و وزنمون رو با جنسیت توی فرمول بزاریم از طریق جدول ها ببینیم توی چه شرایطی هستیم، اما اصلا نگران نباشید نیازی به حساب و کتاب کردن نیست. فقط کافی فرم زیر رو پر کنید و تا به صورت اتوماتیک شاخص توده بدنی شما حساب بشه و وضعیت بدنتون رو به شما نشان بده. بعد از پر کردن فرم اگر فکر کردی نیاز به یک برنامه اختصاصی تمرین و تغذیه دارید که با کمترین هزینه براتون طراحی و ارسال بشه کافی روی دکمه درخواست مشاوره کلیک کنی مشخصاتت رو بزنی تا کارشناس های ما تو اولین فرصت ( معمولا 2 روز بعد ) باهاتون تماس بگیرن و برای رسیدن به هدف راهنماییتون کنند. اگر هم عجله دارید برای دریافت برنامه اختصاصی می تونید توی سایت ثبت نام کنید و سفارش طراحی برنامه تمرین و تغذیه رو از قسمت دریافت برنامه جدید خودتون رو ثبت کنید.

 

محاسبه BMI – شاخص توده بدنی

bmi
loader...

 

عوارض مصرف بادام زمینی در دوران حاملگی چیست؟

تا بدین جا متوجه شدیم مصرف بادام زمینی، می‌تواند فواید بسیار زیادی را برای مادر و جنین در پی داشته باشد. اما حتی این ماده مغذی نیز می‎تواند مضرات مختلفی را برای مادر و جنین در پی داشته باشد. به همین دلیل بهتر است پیش از اقدام به مصرف بادام زمینی، به پزشک متخصص  مراجعه کنید. در این بخش، به برخی از عوارض خطرناک مصرف بادام زمینی برای بانوان باردار اشاره می‌شود.

  • افزایش سطح فشار خون مادر

بادام‌ زمینی‌هایی که به اصطلاح شور هستند (و به وسیله نمک و ادویه‌ها طعم دارد می‌شوند)، به هیچ وجه برای مصرف در دوران بارداری مناسب نیستند. زیرا مصرف چنین بادام‌هایی، سطح فشار خون مادر را افزایش می‌دهد. این عارضه می‌تواند منجر به بروز مشکلاتی مانند زایمان زودرس یا حتی سقط جنین شود. به همین دلیل به بانوان باردار توصیه می‌شود که تحت هیچ شرایطی از بادام زمینی‌های شور استفاده نکنند.

  • افزایش وزن

مصرف درست بادام زمینی در بارداری، می‌تواند موجب افزایش وزن جنین و مادر شود. این افزایش وزن می‌تواند یک افزایش وزن مفید برای جنین باشد، اما با مصرف افراطی آجیل‌ها در دوران حامگی، خطر بروز چاقی در مادر و جنین، افزایش پیدا می‌کند. با بروز چاقی و اضافه وزن، احتمال مبتلا شدن مادر به بیماری‌هایی مانند فشار خون و دیابت بارداری، بالا می‌رود. در نتیجه، سلامت مادر و جنین به خطر می‌افتد.

  • ایجاد مشکلات قلبی و عروقی

در صورت مصرف افراطی بادام زمینی و ایجاد مشکلاتی مانند اضافه وزن و موارد دیگر، احتمال ابتلا به مشکلات قلبی و عروقی نیز افزایش پیدا می‌کند. بروز مشکلات گوارشی در مادر، از دیگر عوارض مصرف بیش از حد بادام زمینی در دوران بارداری است.

کلام آخر

مصرف بادام زمینی در دوران بارداری، می‌تواند موجب بهبود حالت ضعف و بی‌حالی مادر شود. بنابراین انرژی لازم برای انجام فعالیت‌های مختلف مادر در طول روز، تامین می‌شود. همچنین  استرس‎‌های مادر باردار نیز به خوبی کنترل می‌شود. استرس یکی از بدترین عارضه‌ها برای سلامت بانوان باردار و جنین است. وجود مواد مغذی بی‌شمار در بادام زمینی، موجب حفظ سلامت عمومی مادر و جنین می‌شود.

هم برای مادر و هم نوزاد، فواید بی‌شماری در ارتباط با مصرف بادام زمینی در بارداری وجود دارد. اما باید توجه داشت که مادر نباید به نسبت به این ماده خوراکی حساسیت داشته باشد. در مجموعه تخصصی فیت کلاب، امکان دریافت برنامه غذایی اختصاصی برای بانوان باردار، فراهم شده است. این برنامه‌های غذایی، زیر نظر بهترین متخصصین‌ها ارائه می‌شوند. با دریافت مشورت از متخصصین مجموعه فیت کلاب، می‌توانید بنا به نیاز و شرایط جسمی خود، بهترین رژیم غذایی را به صورت اختصاصی دریافت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

درخواست مشاوره رایگان

diet plan
loader...

درخواست شما با موفقیت ارسال شد!

کارشناسان فیت کلاب به زودی با شما تماس خواهند گرفت

برنامه تمرین
مقالات ویژه